Gili Meno

Gili Trawangan, Gili Meno, Gili Air to trzy, małe wysepki znajdujące się na północny- wschód od wyspy Lombok. Idealne na relaksujący wypad po pobycie na Bali.

Mapa GilI -  Bali
Mapa GilI – Bali

Pogoda i sezon.

Szukając informacji kiedy jest najlepsza pogoda, różne strony podają, że najlepszymi miesiącami do odwiedzenia Gili to wrzesień – listopad – wtedy również jest mniejsza ilość turystów.

Pogoda roczna na Bali

Pora deszczowa zaczyna się od listopada i trwa do kwietnia, ale jak jest z tym deszczem, że różnie bywa. Czasami może tylko popadać pare razy dziennie i po sprawie. My wylądowaliśmy tam na koniec stycznia i niestety mieliśmy więcej zachmurzenia niż słońca.

Jak się dostać na wyspy z Bali?

Z Bali łódki odpływają z prawie wszystkich większych miast na wschodnim wybrzeżu – Port Benoa (blisko Nusa Dua), Sanur, Padang Bai i Amed. Koszt przepłynięcia zależy tylko i wyłącznie od firmy i standardów. My płaciliśmy za dojazd z naszego zakwaterowania w Ubud do portu Padang Bai (ponad 1h jazdy vanem) i szybką łódkę w dwie strony – 350 zł/2os. Są również też ‘wolne’ łódki, których samo przedostanie się na Lombok trwa 6h, później czeka Cię przejazd się do kolejnego portu – i łódka na wyspy Gili. Podróż będzie tańsza, ale na pewno zajmie ci większość dnia.

Płynięcie łódką

Na Gili płynęliśmy na prawdę fajną łódką z TV i klimatyzacją. Załoga rozdawała wszystkim wodę i podróż przepływała gładko – na tyle, że obydwoje zasnęliśmy. Było dużo ludzi, ale były jeszcze pare miejsc wolnych. Natomiast powrót – był totalnym koszmarem ! Łódka była załadowana ludźmi- niestety siedzieliśmy na dziobie, bo były tam wolne miejsca, było strasznie duszno, zero klimatyzacji – A pot się z nas lał jak po bieganiu. Jeszcze na początku jak zaczęliśmy płynąć był jakiś przewiew, ale później zamknięto boczne drzwi, żeby woda się do środka nie lała. Nie wspominając już o falach, na których nas wybijało. Jak była dość duża fala, to łódka opadała z paru metrów z hukiem – ludzie piszczeli. Wtedy na prawdę byłam przerażona, że nas obróci. Dużo ludzi z przodu – leżało, bo ich wszystkich muliło. Z tej duszności, było mi tak słabo, że aż zwymiotowałam. Szybko mi ktoś podał wodę i worek, i tak czekałam, aż dopłyniemy do brzegu. Dla osób, które wiedzą, że są skłonne do choroby lokomocyjnej i znają swój organizm – zalecam się przygotować. Płynęliśmy kawałek też w środku burzy i ulewy więc to nie pomagało. Tuż po dopłynięciu do brzegu- nie braliśmy autobusu (który jest w cenie biletu- zatrzymuje się po drodze i jedzie 2 razy dłużej) tylko taksówke do Nusa dua. Chyba nigdy się tak nie cieszyłam jak dotarłam do brzegu.

Gili Trawangan

Największą i najczęściej odwiedzaną z trzech wysp jest Gili Trawangan, która znana jest jako wyspa
imprezowa. Na pewno dla osób, które chcą zaszaleć i poznać innych młodych podróżników – to jest to. Na ‘głównej’ posłuchasz muzyki na żywo, potańczysz w barach z Dj’em, pograsz w ‘beer pong’ lub w inne gry pijackie. Restauracji nie brak, zarówno tych tańszych (Warung) jak i lepszych. Na wyspie są małe supermarkety jak i markety, czy sklepiki z ciuchami. Na każdym kroku znajdziesz szkoły nurkowania, bądź wycieczki na nurkowanie z maską. Bryczki z końmi i rowery – to jedyne środki komunikacji na wyspach Gili. Rower wypożyczysz za 15zł za dobę. A te z grubszą oponą -około 30 zł.

Nie zdziw się jak ktoś będzie oferował Tobie ‘magiczne grzybki’, ‘marihuanę’ – to między innymi dlatego wyspa stała się popularna w latach 80-90 :). Jeśli nie chcesz być na tłocznej ulicy możesz wybrać się do knajpek lub barów porozrzucanych po wyspie – z ładnym widokiem na zachód słońca.

Gili Trawangan, ”centrum”
Gili-Trawangan- bryczki
Gili Trawangan -sklepy
Gili- Trawangan- surfing
Gili  Trawangan
Gili Trawangan -szkoły nurkowania
Gili Trawangan- bary
Gili Trawangan- bar na plaży. Idealny na zachód słońca.

Jak tylko się trochę rozpogodziło to objechaliśmy cała wyspę w około 1h w tym zatrzymując się w paru miejscach np. na słynnych huśtawkach w wodzie. Wzdłuż wyspy jest normalna, betonowa drogą – tylko na krótkim odcinku trzeba zejść z roweru, bo jest piasek.

Gili Trawangan -na rowerze
Gili Trawangan -huśtawka
Gili Trawangan -rowery
Gili Trawangan -zachód słońca
Gili Trawangan- pyszne jedzenie

Schodząc z głównej ulicy – zauważysz trochę ciemniejsza stronę wyspy- a mianowicie, brud i śmieci. Przez pare dni mieszkaliśmy troszkę dalej od ”centrum” i pierwsze co nam się rzucało w oczy to śmieci pod domem, ulicy, butelki plastikowe. Na Bali aż tak się to nie rzucało w oczy- chyba, że gdzieś w wioskach. To nasz pierwszy raz w Indonezji więc nie wiedzieliśmy, że mają bardzo okropny problem ze śmieciami. A co najgorsze -lokalnym jakoś to nie przeszkadza. W niektórych miejscach budują kolejne zakwaterowania i jakoś ‘raju’ mi ta wyspa nie przypominała. Ale to pewnie też dlatego, że pogoda nam nie dopisywała.

Gili Trawangan -syf
Gili Trawangan- plan budowy
Gili Trawangan- plac budowy

Gili Meno

Po dwóch dniach zdecydowaliśmy się popłynąć na Gili Meno. Wyspa, spokojniejsza, czystsza i na pewno świetna na relaks. Jest tylko pare restauracji tuż przy porcie, sklep, resorty, domki na plaży. Niestety deszcz nie chciał nas opuścić i codziennie padało raz mniej raz więcej. Ale jak udało nam się złapać trochę słońca to pospacerowaliśmy po wyspie i plażach.

Gili Meno- spacer po wyspie
Gili-Meno-  nasz domek
Gili-Meno- nasz domek
Gili Meno- kotek który z nami pomieszkiwał
Gili-meno-domki-na-plazy
Gili Meno -łódki
Gili Meno- restauracja przy morzu
Gili  Meno -upragniony słoneczny dzień
Gili Meno -upragniony słoneczny dzień
Gili Meno- plaża
Gili Meno -duży koral
Gili Meno- ochrona małych żółwi przed wypuszczeniem do morza

Gili Meno ma małe jezioro pośrodku wyspy- niesamowite na tak małą wyspę.

Gili-meno-jezioro
Gili Meno -jezioro

Przez to, że codziennie były burze- niestety widać było śmieci na plaży. Smutny widok.
Na szczęście na wyspach organizuje się dni kiedy czyści się plażę i uświadamia lokalnych dlaczego należy tak postępować. Widzieliśmy dzieciaki biegające i zbierające plastik z piasku.

Gili Meno- śmieci z morza
Gili-meno-śmieci

Z Gili Meno z powrotem wróciliśmy na Gili Trawangan – ponieważ mieliśmy z tamtąd łódkę z na Bali.